Wednesday, June 8, 2016

AMALAN UTAMA BAGI YANG MULIA TUAN GURU RA

Petikan Dari Kitab Amalan & Ajaran

Dalam meniti jalan kembali kepada Allah SWT, Yang Mulia Tuan Guru RA telah menitikberatkan beberapa amalan dan mengutamakannya. Amalan-amalan utama itu ialah:-

1.      Zikirullah
2.      Sembahyang
3.      Puasa
4.       Sedekah

Zikirullah merupakan pokok bagi semua amalan soleh. Ia adalah pencuci bagi hati yang kotor sehingga hati itu menjadi bersih dan tenteram.

Nabi SAW bersabda:
  
“Bagi tiap-tiap sesuatu ada pencuci, sedangkan pencuci hati itu ialah zikirullah."
  
Maka apabila hati itu bersih ia akan menjadi tenteram. Firman Allah SWT dalam Surah Ar-Raa'd ayat 28:  “Ketahuilah dengan mengingati Allah SWT hati akan menjadi tenteram."

Kata Yang Mulia Tuan Guru RA, sembahyang fardhu disertai dengan sembahyang sunat akan membawa seseorang ke pintu Tuhan. Manakala puasa wajib dan sunat akan membawa seseorang itu masuk ke dalam pintu Tuhan, sedangkan sedekah wajib dan sunat akan membawanya ke sisi Tuhan.

Kata Yang Mulia Tuan Guru RA kalau ketiga-tiga jenis amalan ini dilakukan dengan istiqamah, orang itu akan menjadi kekasih Allah SWT.

Abu Hurairah RA berkata, Nabi SAW bersabda, Allah SWT berfirman:

“Dan tiada sesuatu yang dapat mendekatkan hambaKu kepadaKu lebih Aku sukai daripada melaksanakan apa yang Aku wajibkan ke atasnya. Dan sentiasalah hambaKu mendekatkan diri kepadaKu dengan nawafil (amalan-amalan sunat) sehingga Aku cinta padanya."   (Hadis Qudsi)

Maksudnya kalau seseorang hamba itu mengerjakan amalan yang fardhu dan sunat dengan istiqamah maka ia akan dicintai Allah SWT.