Sunday, June 12, 2016

Adakah peristiwa Abrahah dan bala tenteranya berlaku sekali lagi?

Abrahah yang merupakan raja Yeman telah membina bangunan yang hampir sama dengan kabaah. Ini bertujuan agar mengalihkan perhatian serta tumpuan terutama orang-orang menjalankan pengibdatan mengelilingi Kabaah sekaligus menjadikan Yeman sebagai pusat perdagangan bagi bangsa-bangsa arab. 

Bagi tujuan tersebut Abrahah dengan bala tenteranya telah datang ke mekah untuk meruntuhkan Baitullah di tanah haram. Bagaimanapun hajat Abrahah dan bala tenteranya telah digagalkan oleh Allah Taala dengan mengirimkan bala tenteraNya berupa gelomboran burung-burung yang datang dari arah laut bagi menghancurkan Abrahah dan bala tenteranya. Kisah ini telah diabadikan dalam kitab suci Al Quran di dalam surah Al Fil sebagai peringatan umat manusia sepanjang zaman.


Ketika ini seperti yang kita saksikan pembangunan di sekitar Baitullah telah dan sedang giat dijalankan. Bangunan-bangunan tinggi yang mengatasi ketinggian menara-menara Masjidil haram telah banyak tegak berdiri terutama menara jam. Binaan-binaan ini dengan tidak disedari oleh para Jemaah haji dan umrah telah menyebabkan gangguan dan mengalihkan perhatian dan tumpuan mereka kepada Baitullah. Bangunan-bangunan ini yang juga telah menyediakan pusat membeli belah yang banyak lagi mewah telah menyebabkan gangguan tumpuan masa pengibadatan para jemaah haji dan umrah lebih banyak kepada membeli belah dan bersantai-santai di dalam bangunan-bangunan tersebut.

Persoalan sekarang adakah ini juga merupakan pengalihan perhatian dan tumpuan penggunjung Baitullah dari Kabaah kepada Bangunan-bangunan tinggi tersebut terutama Menara jam?

Adakah peristiwa Abrahah dan bala tenteranya akan berlaku sekali lagi dimana orang-orang yang bertanggung jawab yang menjadikan Tanah Suci Mekah Al Mukarramah sedemikian akan Tuhan tangkap dengan mengirim burung-burung atau rombongan manusia yang datang dari arah laut untuk menghancurkan mereka? Kita tunggulah ketentuan Allah SWT.