Wednesday, June 8, 2016

Tentang Solat...

Yang Mulia Tuan Guru Haji Ghulam Hassan AlBikangi Rahimahullah, telah melazimkan dirinya memperbanyak sembahyang sunat sejak kecil lagi.Berikut adalah kelebihan Mengerjakan Sembahyang Sunat sebagaimana di dalam kitab Ajaran & Amalan beliau tulisan Yang Mulia Guru Haji Abdul Rahim Al Hassaniyyah.

Ketahuilah bahawa sebaik-baik amal perbuatan itu ialah sembahyang. Dua rakaat sembahyang sunat adalah lebih baik daripada dunia dan seisinya.


Telah banyak yang diriwayatkan dari Nabi SAW mengenai keutamaan sembahyang sunat. Di antaranya kami sebutkan di sini.


Nabi SAW  bersabda ertinya “Sembahyang itu adalah sebaik-baik ibadat yang dihantarkan. Barangsiapa yang kuasa memperbanyakkannya, hendaklah diperbanyakkan.“  (HR At-Thabrani)


 Dari Abu Umamah RA diceritakan bahawa Rasulullah SAW bersabda ertinya “Allah SWT tidak memperhatikan sesuatu amal perbuatan hamba yang lebih utama dari dua rakaat sembahyang yang dikerjakannya. Sesungguhnya rahmat selalu ditaburkan di atas kepala hamba itu selama ia sembahyang.“ (HR. Ahmad, Tarmizi dan disahkan oleh Suyuthi)Nabi SAW bersabda yang bermaksud:


"Tidak pernah seorang hamba diberi sesuatu di dunia ini yang lebih afdal, lebih baik daripada diizinkan sembahyang dua rakaat."


 Imam Malik RA berkata dalam Kitab Muwatha:"Aku menerima berita bahawa Nabi SAW bersabda, "Tetaplah engkau sekalian beristiqamah dan tidak engkau sekalian menghitung kebaikan istiqamah itu. Ketahuilah bahawa sebaik-baik amal perbuatan itu ialah sembahyang dan tidak dapat menjaga wudhunya, kecuali orang-orang yang beriman."


Allah SWT tidak mengizinkan bagi seseorang untuk berbuat sesuatu yang lebih utama dari sembahyang dua rakaat dan sesungguhnya rahmat itu ditaburkan di atas kepala hamba yang sedang sembahyang dan tiada seorang yang akan mendekat kepada Allah SWT dengan sesuatu amal yang lebih utama daripada amal yang diperintahkan (diajarkan) oleh Allah SWT.  (HR. Ahmad dan Termizi)


Mughairah bin Syu'bah RA katanya ertinya "Sesungguhnya Rasulullah SAW itu berdiri untuk sembahyang sehingga bengkak kedua betis dan kakinya dan ketika ditegur, beliau menjawab,  'Tidakkah  selayaknya  saya  menjadi  seorang hamba yang bersyukur.’