Tuesday, June 22, 2010

wajah-wajah mulia Yang Mulia Tuan Guru Haji Ghulam Hassan Ali Akbar AlBikangi AlHaj RA

24 comments:

  1. sedapnya memandang wajah2 orang soleh ni..rasa lapang hati..alhamdulillah.

    ReplyDelete
  2. Apatah lagi berjumpa dan berbicara dengan org soleh.. tenggelam agaknya kita dalam bicaranya. Penuh dengan kata-kata hikmah. Namun akhir zaman ni bukan senang nak berjumpa dengan kekasih-kekasih Allah ini iaitu Ulama yang BENAR. Kalau dah jumpa, pegang kuat-kuat jangan dilepaskan

    ReplyDelete
  3. Ya betul bukan senang..macam di Singapura ada Makam Tuan Habib Noh. Saya tak tahu di Malaysia ada orang2 soleh lagi.....di mana Makamnya. Sekrianya saya tak dpt jumpa dgn dia...dpt pi makam pun jadilah...minta doa..

    ReplyDelete
  4. Laila, sebenarnya ada tak kurang 6 makam wali-wali besar di semenanjung, tak termasuk makam Tuan Habib Nuh di Singapura. Yang pailng dekat dgn KL ialah makam Syeikh Muhammad Nor Al-Kholidi di Sg Cincin, Gombak. Selain itu ada makam Tuan Tulis (K Pilah, N9), Tuan Syed Linggi (N9), Tukku Paloh (T'ganu), Tok Kenali (Kelantan) & Tuan Hussein Kedah Al-Banjari (Kedah). Sila rujuk buku 7 Wali Melayu oleh Abdul Ghani Said. Makam Yang Mulia Tuan Guru Haji Ghulam Hassan Al-Bikangi pula ialah di Lahad Datu, Sabah.
    Sebenarnya, masih ada wali-wali Allah di merata tempat. Kalau tak ada orang-orang soleh ini, sudah lama dunia hancur binasa. Cuma agak sukar kita mengenal pasti mereka kerana kelihatannya mereka sama seperti kita tetapi MasyaAllah rupa-rupanya makam mereka sangat tinggi di sisi Allah SWT. Berdoalah agar dpt berjumpa dengan mereka suatu hari nanti untuk membimbing kita agar selamat di akhirat.

    Pengalaman kami menziarahi makam orang-orang benar ini, tak dpt digambarkan betapa tenang perasaan.

    ReplyDelete
  5. MasyaAllah...saya kebutulan baru saja pulang dari Terengganu....Sempat juga menziarah Tok Ku Paloh, Tok Ku Tuan Besar, Tok Pulau Manis...Berada di makam mereka berasa suatu ketenangan yg luar biasa...
    Ada seorang sahabat ni beritahu semasa beliau keSabah utk urusan kerja, ada orang bercerita tentang Hj Muda iaitu Tuan Gulam kepadanya.. malamnya beliau mimpi bertemu Hj Muda walaupun tak pernah mengenalinya. Keesokan pagi beliau terus membuat trip dari KK ke Lahat Datu untuk ziarah Hj Muda. Sahabat ini adalah seorang yg rajin menjejaki makam para aulia. Katanya berada dimakam Hj Muda dapat dirasakan keistimewaan yang luarbiasa...

    Wallahualam.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Bahkan tuan... Bagi kami menziarahi makam atau menziarahi wali sangatlah lapang dan tenang. Org yg alami shj dapat merasai. Cubalah.. Terutama ketika genting stress dan tertekan dgn masalah dunia ini, tpt yg paling sesuai dan tepat islah makam2 wali.. Semua stress tercabut rasanya. Alhamdulillah... Sbb kami tgal di semenanjung kalau kami di lahad dati tentu sekali kami akan sering ke makam tuan guru hj muda... The best place to visit in Sabah. Kalau medina ada makam rasul, di mekah ada baitullah di sini ada makam tuan muda... Aduhai buatlah mana yg mampu asalkan hati menjadi lapang....Maka benarlah kata2 Rasulullah SAW, sesiapa yg bersalam dgn pewaris nabi seoalah bersalam dgnku... sesungguhnya wali2 ALLAH di alam kubur sibuk mendoakan orang2 berdoa. Maka kesempatan itu, kita disarankan minta wali2 doakan kita..byk betul nak diminta tu


      Delete

      Delete
    3. Saya bersyukur kerana saya adalah keturunan tuan tulis.cuma malangnya tak berkesempatan ziarah makam sewaktu tidak berpagar dahulu.walaupun iman tak dapat diwarisi,perkara tersebut dapat mengingatkan kita supaya mencontohi akhlak keturunan yg dimiliki.keturunan nabi Adam dimusuhi iblis.Berwaspadalah kita setiap masa.

      Delete
  6. Salam

    Alhamdulillah dah ada Buku mengenai Tuan Guru Muda'. Dimana kita boleh beli? Tolong tinggalkan jawapan kat blog saya. Terima Kasih.

    http://alltausug.co.cc

    ReplyDelete
  7. salam,,,,alhamdulillah kita masih setia brsama dlm mmperjuangkn agama allah swt.....bagi saya tiada sedikit pn keraguan ttg pmbawaan tarikat al hasaniyah tuan guru hj ghulam hassan & anak muridnya tuan guru hj abdul rahim,,,bagi sy penubuhanya satu rahmat di mana ajaranya tidaklah bercangah ngan ajaran allah swt dn amalan rasullah saw...semua amalan2 yg di syorkn adalah hanya utk kejalan allah swt semata2,,,,,harapan saya semoga perjuangan ini tidak akan brhenti di sini,,,,,bagi yg menuduh ajaran ini SESAT!!!!sy brdoa allah dapat mengampunkn KAMU!!!! sbb menuduh org SESAT bkn semudah itu!!!! kaji & selidik kerana allah swt bkn kerana takut ngan kerajaan,di buang pangkat, sehingga sanggup menyembunyikn kebenaran!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  8. alhamdulillah tenang hati saya bila melihat blog ini semoga saya dapat pergi ke makam para wali allah kepada semua sahabat2x yang lain teruskan perjuangan islam semoga kita dirahmati allah swt amin.....

    ReplyDelete
  9. minta maaf kalau saya bertanya ada sesiapa di sini yang mengikuti aliran tuan guru haji muda?

    ReplyDelete
  10. syukur alhamdulillah,masih ada tapi segelintir shj.bagi saya kalo mau belajar biarla bperingkat.jalannya ada 4.syariat,tharikat,hakikat,makrifat.walaubagaimanapun,kena rujuk pd guru yg mursyid.sbb guru ada 4.guru cerita.guru harta.guru pendusta.guru pendita.saya ni bagi info ja pun byk lagi mau belajar.

    ReplyDelete
  11. terima kasih saudara sebab bgi info sebenarnya saya ni pengikut aliran tuan guru haji muda baru sja belajar kalau boleh ingin kongsi ilmu kepada semua saudara saudari semua

    ReplyDelete
  12. alhamdulillah...teruskan usaha anda dalam memperjuangkan agama Allah swt..jangan lupa dapatkan buku mengenai Tuan Guru Haji Muda..sangat bermanfaat untuk diketahui.

    ReplyDelete
  13. insyallah buku riwayat hidup beliau tuan guru haji muda saya sdh dpt dari guru saya menarik sekali perjalanan hidupnya sehingga aq membacanya smpai x dpt tidur kerana saya suka sekali kisah hidup beliau

    ReplyDelete
  14. salam,

    tuan blog, saya sekarang ini bersama2 cucu nya Tg haji muda... cuma saya belum lagi bercerita hal riwayat hidup Beliau secara detail, sb cucunya ini baru shj saya kenal dan berkerja di tempat saya....

    ReplyDelete
  15. mcm mna saya boleh miliki buku kisah haji muda ini?

    ReplyDelete
  16. saudara abusiasi, anda boleh menhubungi anak YMTG abd rahim, cucu beliau mokhtar hasan...

    ReplyDelete
  17. tuan guru hj ghulam hassan merupakan seorang wali allah luar biasa
    yg begitu rendah diri dan satu-satunya di bumi Sabah. Ia hidup pada
    zaman pemerintahan Jepun dan British. Tampak keberanian sebagai
    pemimpin agama yang menegakkan agama islam masa itu.

    ReplyDelete
  18. Asalamualaikum. Orang2 soleh seperti mereka ini kurang malah mungkin tidak langsung bercakap tentang dunia kepada org disekitarnya. Mereka hanya bercakap soal ilmu ketuhanan, tauhid. Laailahillallah mengisi hati mereka, setiap gerakan, setiap nafas mereka memuji Allah SWT. Kalau nak diceritakan tentang mereka ini mmg panjang. Biasanya wali-wali Allah SWT waktu hayatnya selalu dianggap sesat/ditentang oleh orang seperti kita yg cetek ilmu agama. namun kewalian mereka hanya diketahui selepas kewafatan mereka. ketahuilah sahabat2, ilmu kita ilmu qalam, yg zahir dan nampak. Bila capai ilmu syahadah, nampaklah kita luasnya ilmu Allah SWT. Mari kita sama-sama sujud, sama-sama kita sedar akan diri ini hamba Allah SWT. Luruskan jalan kita mudah2an kita tidak tersesat kerana ilmu zaman sekarang macam-macam. inshaaAllah inshaaAllah inshaaAllah.

    ReplyDelete