Monday, August 29, 2016

Ciri-Ciri Ulama Yang Benar

Di antara ciri-ciri yang penting bagi ulama yang benar itu ialah:

1.    Takut kepada Allah SWT.

Firman Allah SWT dalam Surah Fatir ayat 28:


إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاۤء

“Sesungguhnya yang takut kepada Allah diantara hamba-hambaNya hanya ulama.”

 Ini kerana ulama itu kenal Allah SWT itu.  Hanyasanya yang takut kepada Allah SWT itu ialah mereka yang mengenaliNya. Mereka itulah yang dikatakan ulama.

2.    Mencontohi Nabi

Firman Allah SWT dalam Surah Ali Imran ayat 31:

قُلْ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ الله َ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ الله ُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَالله ُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ

“Katakanlah (Wahai Muhammad SAW): ‘Jika kamu  (benar-benar) mencintai Allah ikutilah aku nescaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.”


FirmanNya lagi dalam Surah Al-Ahzab ayat 21:


لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ اْلآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا

“Sesungguhnya telah ada pada (diri Rasulullah itu suri tauladan yang baik bagimu (iaitu) bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari kiamat dan dia banyak menyebut Allah.”

Sabda Nabi SAW:


اَلْعُلَمَآءُ وَرَثَةُ اْﻷَنْبِيَاءِۤ

“Bermula ulama itu pewaris para Nabi.” 
(HR. At-Tarmizi)

Sebagai pewaris Nabi, ulama mestilah:

a)  Mencontohi Nabi SAW pada perbuatan, kelakuan dan adab budi pekerti Baginda SAW sehingga mewarnai hidup mereka. Berjumpa dengan mereka seolah-olah berjumpa dengan Nabi SAW.

b)  Penyantun, pemurah, penyayang dan belas kasihan kepada semua makhluk Allah SWT.  Mereka selalu mendoakan umat manusia agar dapat petunjuk daripada Allah SWT supaya mereka akan selamat dunia dan akhirat.

c)  Pembimbing umat manusia kepada jalan Allah SWT. Mereka bukan sahaja mengajar ilmu tetapi juga mendidik umat manusia agar dapat mengenal Allah SWT. Ciri-ciri khas pada diri mereka itu sebagaimana dinyatakan oleh Nabi SAW ialah:

  •     Apabila melihat wajah mereka, maka akan teringat Allah SWT;
  •     Apabila mendengar perkataan atau nasihat mereka aka bertambahlah     ilmu seseorang;
  •     Apabila melihat perbuatan mereka maka akan teringatlah negeri Akhirat.

d)  Menyebarkan Agama Islam tanpa takut kepada siapa sahaja kerana niat mereka hanya ingin menyelamatkan manusia dari bahaya dunia dan akhirat bukan untuk berperang.

e)  Mengajak ke jalan Allah SWT dengan penuh hikmah dan kasih sayang semata-mata untuk mencari keredhaan Allah SWT.

f)   Berani mengatakan hak atau yang benar walaupun di hadapan pemerintah yang zalim.

g)  Mereka mencintai Allah dan RasulNya lebih dari segala-galanya termasuklah diri mereka sendiri. Mereka korbankan harta kekayaan, jiwa dan raga semata-mata kerana cintakan Allah dan RasulNya. Apabila disebut Nama Allah, gementarlah hati mereka dan apabila dibacakan ayat-ayatNya maka bertambahlah iman mereka. Mereka juga sentiasa berselawat ke atas Nabi SAW dan juga ke atas keluarga dan para Sahabat Baginda SAW.

h)  Mereka zuhud terhadap dunia mengikut jejak langkah Nabi SAW dan para Sahabat Baginda SAW.

i)   Mereka adalah rahmat bagi umat ini.

Inilah diantara ciri-ciri utama yang terdapat pada diri ulama yang benar yang menjadi pewaris Nabi SAW.

Hari ini kita lihat bahawa ramai daripada ulama Islam tidak lagi mempunyai ciri-ciri demikian.  Ini adalah disebabkan oleh pengaruh fahaman Wahhabi yang telah menjalar ke dalam masyarakat umat Islam.

Kerana kefahaman Wahhabi yang anti Tasawwuf dan Thariqat, maka hari ini di mana-mana sahaja pengajian Islam terutama di universiti-universiti, para ulama hanya mengajar ilmu semata-mata tanpa mendidik anak murid mereka dengan didikan kerohanian.  Ini kerana mereka juga tidak mendapat didikan kerohanian daripada guru-guru mereka.  Walaupun banyak ilmu tanpa didikan kerohanian, hati masih lagi diselubungi oleh sifat-sifat yang tercela yang merupakan penyakit hati. Hati yang kotor tidak akan dapat mengenal Allah SWT dengan sebenarnya.  Justeru itu ia tidak akan takut kepada Allah SWT. Walaupun ia seorang ulama kalau ia tidak takut kepada Allah SWT maka ia tidak layak dipanggil ulama kerana ulama itu yang takut kepada Allah SWT sebagaimana dinyatakan dalam Surah Fatir ayat 28 itu.

Ulama seperti ini akan menggunakan ilmu mereka untuk membela kepentingan diri mereka sendiri atau untuk menyokong pendapat-pendapat pihak atasan walaupun sebenarnya ia bertentangan dengan ajaran Islam. Ini kerana mereka takut kehilangan sumber rezeki atau ‘periuk nasi’ mereka atau takut dipenjara atau dibunuh.  Dengan ini mereka telah gagal dalam tugas mereka sebagai penasihat kepada pemerintah.  Maka rosaklah mereka dan rosaklah pemerintah.

Maka jadilah pemerintah atau pemimpin hari ini sebagaimana disabdakan oleh Nabi SAW dalam beberapa hadis Baginda SAW.  Di antaranya ialah:


سَتَكُوْنُ مِنْ بَعْدِيْ أُمَرَآءُ يَكْذِبُوْنَ وَيَظْلِمُوْنَ فَمَنْ صَدَّقَهُمْ بِكَذِيْبِهِمْ وَأَعَانَهُمْ عَلَى ظُلْمِهِمْ فَلَيْسَ مِنِّىْ وَلَسْتُ مِنْهُ وَلَمْ يَرِدُ عَلَى الْحَوْضِ.
( رواه النسائى والترمذي عنم كعب )

“Sesudah nanti akan ada pemimpin-pemimpin yang berdusta dan berbuat zalim, siapa yang membenarkan kedustaannya dan membantu kezalimannya, maka ia tidak termasuk dari (umat) ku dan aku juga tidak termasuk darinya dan ia tidak akan datang ke telaga (yang ada di syurga).” 
(HR. Nasa’i dan Thabrani dari kaab)

 سَتَكُوْنُ أُمَرَآءُ مِنْ بَعْدِيْ يَأْمُرُوْنَكُمْ بِمَا لاَتَعْرِفُوْنَ وَيَعْمَلُوْنَ بِمَا تُنْكِرُوْنَ فَلَيْسَ اُولۤئِكَ عَلَيْكُمْ بِأَئِمَّةٍ.  ( رواه الطبرانى )

“Sesudah nanti akan ada pemimpin-pemimpin yang menyuruh kamu mengerjakan sesuatu yang kamu tidak mengetahuinya, dan mereka melakukan sesuatu yang kamu membencinya. Mereka itu tidak layak menjadi pimpinan kamu.” 
(HR. Thabrani) 

سَتَكُوْنُ أُمَرَآءُ فَتَعْرِفُوْنَ  وتُنْكِرُوْنَ فَمَنْ كَرِهَ بَرِىءَ وَمَنْ أَنْكَرَ سَلِمَ وَلَكِنْ مَنْ رَضِيَ وَتَابَعَ أبعده الله تعالى.   (رواه مسلم وابو دأود )

“Akan ada pemimpin-pemimpin yang kamu mengenalnya, tapi kamu membencinya. Maka siapa yang membenci ia akan bebas dan siapa yang mengingkari ia akan selamat. Tetapi barangsiapa menyetujui dan mengikutinya, nescaya ia dijauhkan Allah Ta’ala.” 
(HR. Muslim dan Abu Daud )


وَيْلٌ لِلأْ ُمَرَآءِ وَيْلٌ لِلْعُرَفَاءِ وَيْلٌ لِلأْ ُمَنَاءِ لَيَتَمَنَّيَنَّ أَقْوَامٌ يَوْمَ الْقِيَامَةِ اَنَّ ذَوَائِبَهُمْ كَانَتْ مُعَلَّقَةً بِالثُّرَ يَا يُعَذَّبُوْنَ وَلَمْ يَكُوْنُوْا عَمِلُوْا مِنْ شَيْءٍ.
     (رواه احمد عن ابى هريرة )

“Celaka bagi pemimpin-pemimpin, dan celaka para penguasa urusan rakyat, dan celaka mereka yang diberi amanat. Pada hari kiamat nanti ada kaum yang berangan-angan berbuat curang tergantung di atas bintang Suraya. Mereka akan diseksa oleh Allah kerana tidak melakukan amanat yang dipercayakan.”
(HR. Ahmad dan Abu Hurairah)


مَنِ اسْتَرْعَاهُ الله ُرَعِيَّةً ثُمَّ يَحِطُّهَا بِنُصْحِهِ اِلاَّحَرَّمَ الله ُعَلَيْهِ الْجَنَّةَ.
( رواه البخارى )

“Siapa yang dijadikan oleh Allah sebagai pemimpin rakyat, kemudian ia tidak jujur dengan nasihatnya, tidak ada lain melainkan Allah mengharamkan baginya masuk syurga.”
(HR. Bukhari)


Maka apabila ulama dan pemimpin rosak, maka rosaklah umat manusia terutama umat Islam.

Sabda Nabi SAW:

صِنْفَانِ مِنْ أُمَّتِى إِذَا صَلُحُوْا صَلُحَ النَّاسُ وَإِذَا فَسَدُوْا فَسَدَ النَّاسُ:
 اَ ْلاُمَرَاءُ وَاَلْفُقَهَاءُ.

“Dua golongan dari umatku apabila baik nescaya baiklah manusia semuanya apabila rosak nescaya rosaklah manusia seluruhnya iaitu Pemimpin dan Ulama.”
 (HR. Abu Naim)



Dengan ini tugas menyuruh kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran tidak akan dapat dilaksanakan dengan jayanya. Maka rosaklah masyarakat Islam.  Hari ini makin ramai ulama makin bertambah gejala sosial di kalangan umat Islam terutama keruntuhan akhlak di kalangan pemuda pemudi Islam, bahkan ada yang telah meninggalkan agama mereka dan menjadi murtad.

Bukan itu sahaja malahan mereka juga mengeluarkan fatwa yang mengelirukan bahkan kadang-kadang menyesatkan umat Islam.  Ini menjadi fitnah di kalangan umat Islam.  Maka jadilah mereka ini sejahat-jahat manusia di permukaan bumi ini sebagaimana sabda Nabi SAW:

عَنْ عَلِىٍّ رَضِىَ الله ُعَنْهُ قَالَ : قَالَ رَسُوْلُ اللهِ   : يُوْشِكُ أَنّ يَأْتِىَ عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ  ﻻَيَبْقٰى مِنَ اْلاِسْلاَمِ إِلاَّ اسْمُهُ وَلاَيَبْقٰى مِنَ الْقُرْﺁنِ إِلاََّرَسْمُهُ َمَسَاجِدُهُمْ عَامِرَةٌ وَهِىَ خَرَابٌ مِنَ الْهُدٰى عُلَمَاؤُهُمْ شَرُُّ مَنْ تَحْتَ أَدِيْمِ السَّمۤاءِ مِنْ عِنْدِهِمْ تَخْرُجُ الْفِتَنُ وَفِيْهِمْ تَعُوْدُ. (رواه البيهقى)

“Akan datang pada manusia satu zaman tidak tinggal daripada Islam itu melainkan namanya, tidak tinggal daripada Al-Quran melainkan tulisannya, masjid-masjid mereka itu indah tetapi kosong daripada petunjuk dan ulama-ulama mereka termasuk manusia paling buruk yang berada di bawah langit kerana daripada mereka timbul beberapa fitnah dan kembali kepada mereka.” 
(HR Al-Baihaqi)


إِنَّمَا أَخَافُ مِنْ أُمَّتِى اْلأَئِمَّةَ الْمُضِلِّيْنَ

“Yang aku khuatiri di kemudian hari terhadap umatku ialah munculnya imam-imam (ulama) yang menyesatkan.”

مِنْ غَيْرِ الدَّجَّالِ أَخْوَفُ عَلَيْكُمْ مِّنَ الدَّجَّلِ فَقِيْلَ وَمَا هُوَ يَارَسُوْلَ اللهِ ؟ فَقَالَ عُلَمَآءُ السُّوْءِ.

“Aku terlebih takut atas kamu daripada Dajjal akan seorang lain daripada Dajjal. Maka dikatakan, siapakah mereka itu, wahai Rasulullah? Baginda bersabda: Mereka itulah ulama yang jahat.”

Yang dimaksudkan ulama yang jahat itu ialah mereka yang berilmu pengetahuan tetapi dalam hati mereka tertanam kasih akan dunia dan kemuliaannya. Inilah yang menjadikan mereka jahat sebagaimana telah diterangkan di atas.

Hari ini telah wujud ramai ulama di kalangan umat Islam tetapi sedikit sahaja yang dapat membimbing umat Islam ke jalan Allah SWT untuk mengenal dan mencintaiNya.  Apabila umat Islam tidak kenal lagi Allah SWT dengan sebenar-benarnya, maka mereka tidak akan takut lagi kepadaNya. Dengan ini mereka akan mengambil kepintaran serta nafsu mereka sebagai Tuhan mereka iaitu mereka akan melakukan sesuatu mengikut kehendak hawa nafsu mereka. Ini yang menyebabkan umat Islam rosak, lemah, hina, ditindas serta dizalimi di mana sahaja mereka berada tanpa pertolongan   Allah SWT.

Ada sebilangan kecil daripada umat Islam yang ingin mengenal Allah SWT untuk mendekatkan diri kepadaNya tetapi oleh kerana ulama tidak dapat membantu mereka, maka mereka mencari jalan sendiri sehingga mereka bertemu dengan ajaran-ajaran yang pelik yang kadang-kadang menyesatkan mereka. Ulamalah yang sebenarnya yang bertanggungjawab atas berlakunya perkara seperti ini.

Kesan daripada fahaman Wahhabi yang menjadikan umat    Islam bebas mengeluarkan pendapat sendiri, telah muncul daripada mulut ulama beberapa konsep baru dalam Islam.

Dari Kitab Agama ALLAH Rahmat dan Penyelamat Bagi Seluruh Alam tulisan Yang Mulia Tuan Guru Haji Abdul Rahim Al Hassaniyyah - Muka surat 120