Thursday, August 18, 2016

Permulaan Kesalahfahaman Agama

Pada abad ke 7 hijrah telah muncul satu ulama yang bernama Ahmad Taqiyuddin yang diberi gelaran Ibnu Taimiah yang telah cuba mengubah sejarah pegangan Ahlis-Sunnah Wal-Jamaah dan telah membawa kerosakan pada persatuan Umat Islam yang kukuh dan kuat sebelumnya.

Ibnu Taimiah mendakwa bahawa tujuan utamanya ialah untuk membasmi kononnya amalan bidaah dan khurafat di tengah masyarakat Umat Islam dan menganjurkan supaya berijtihad sendiri dan tidak bertaklid kepada sebarang Mazhab Fekah. Dengan ganas dia mengancam kesahihan amalan sufi. Dia menganggap bahawa ahli Tasawwuf mempunyai keyakinan serta amalan sesat lagi menyesatkan, amalan yang penuh dengan bidaah dan khurafat.

Ibnu Taimiah telah bermusuhan dengan para ulama sufi kerana ia tidak mempunyai pandangan kerohanian.  Ia banyak menggunakan logik, akal fikiran untuk mentafsirkan Al-Quran dan As-Sunnah.

Ia banyak mengeluarkan fatwa yang bertentangan dengan pegangan Ahlis-Sunnah Wal-Jamaah dalam masalah hukum syara’, iktikad dan Tasawwuf. Ibnu Taimiah mengaku menganut Mazhab Hambali tetapi fatwa-fatwanya tidak mencerminkan demikian.  Ini semua adalah tipu helahnya supaya Umat Islam akan mendengar dakwahnya kerana ia juga bermazhab.

Bagaimana ia dikatakan bermazhab sedangkan ia anti Mazhab? Walaupun ia menafikan bahawa fatwa-fatwanya adalah suatu mazhab tetapi itulah ia cuba ketengahkan.  Ia mahu Umat Islam ketika itu mengkaji semula ajaran Islam itu dan melihatnya sebagaimana ia melihatnya dan memahaminya.  Ia ketengahkan fatwa-fatwanya agar masyarakat umat Islam berpandu dengannya.

Fahaman Ibnu Taimiah ini adalah merupakan benih atau embrio dari gerakan pembaharuan Muhammad Abdul Wahab pada abad ke 12 Hijrah.  Mohammad Abdul Wahab juga mengaku menganut Mazhab Hambali.  Tetapi dalam melancarkan fahamannya yang terkenal dengan nama Wahhabi itu ia sangat agresif berbanding dengan Ibnu Taimiah.  Fahaman Muhammad Abdul Wahab ini akhirnya mendapat pengikut raja-raja di Nejd dan keluarga Ibnu Saud.  Semua raja-raja yang telah menganut fahamannya itu kemudian ikut aktif menyebarkan fahaman tersebut di daerah masing-masing.

Pada tahun 1926 Ibnu Saud diangkat menjadi raja di Hijaz dan sultan di Nejd.  Akhirnya pada tahun 1932 semua daerah-daerah yang direbut tentera Ibnu Saud itu dipersatukan dalam sebuah kerajaan Wahhabi yang diberi nama kerajaan Arab Saudi.  Melalui kerajaan Arab Saudi inilah fahaman Wahhabi ini disebarkan ke negara-negara Islam yang lain.  Gerakan Pembaharuan ini juga disusuli di Mesir oleh gerakan Muhammad Abduh dan Jalaluddin Al-Afgani kemudian oleh Rasyid Rida.  Rasyid Rida adalah pelaksana idea-idea Muhammad Abduh.

Cita-cita mereka semua ini kononnya inginkan kembali kepada  zaman Salaf dengan memurnikan Islam dari bidaah, khurafat, suasana taklid buta yang kononnya membelenggu Umat Islam.

Sebenarnya mulai pada abad ke 7 Hijrah telah mula muncul titik hitam dalam sejarah tamadun Umat Islam dengan bangkitnya Ibnu Taimiah dengan fahaman anti-mazhab, anti-Tasawwuf dan dengan konsep tauhid yang baharu.

Mereka inilah yang memecah-belahkan masyarakat umat Islam. Sikap para pengikut gerakan ini yang ganas dan ekstrem telah menimbulkan kemarahan di kalangan Ahlis-Sunnah Wal-Jamaah sama ada Ulama Fekah, Tasawwuf atau Usuluddin. Maka berpecahlah Umat Islam kepada golongan kaum muda dan kaum tua.  Hilanglah kasih sayang di antara mereka sesama umat Islam.  Perbalahan pendapat ini berterusan hingga ke hari ini tanpa kompromi.

Sebagaimana telah disebut bahawa fahaman Wahhabi ini telah menjadi pegangan dinasti Saud, maka dengan itu senanglah bagi fahaman ini disebarkan ke merata tempat di seluruh negara Islam.

Pada permulaan ajaran gerakan ini telah mendapat tentangan hebat dari Kaum Ahlis-Sunnah Wal-Jamaah sehingga Ibnu Taimiah beberapa kali dipenjara dan akhirnya mati di penjara. Tidak ramai umat Islam yang menyertai gerakan ini.  Begitu juga Muhammad Abdul Wahab menghadapi tentangan hebat dari kaum Ahlis-Sunnah Wal-Jamaah. Menyedari hakikat demikian ia berusaha untuk menyebarkan fahamannya ini melalui politik.  Ia berkawan rapat dengan Ibnu Saud di mana akhirnya ia berjaya menyakinkan keluarga Ibnu Saud kesahihan ajarannya.  Maka pada 1932 atas tajaan kerajaan British Ibnu Saud telah diangkat sebagai Sultan dua tanah suci menggantikan tempat Sultan Syarif.

Perlu disebut di sini bahawa orang yang bertanggungjawab dalam hal ini ialah Lawrence of Arabia. Dalam misi untuk menghasut orang-orang Arab memberontak serta menentang kerajaan Othmaniah, kerajaan British melantik Lawrence of Arabia sebagai orang yang bertanggungjawab untuk menjayakan misi tersebut.  Kenapa British memilihnya? Kerana ketinggian ilmu kerohaniannya dalam ajaran Kristian.  Lawrence Of Arabia pun berangkat dan tinggal bersama-sama orang-orang Arab di padang pasir.  Ia memakai pakaian Arab serta mengikuti kebudayaan mereka.  Dengan ketinggian Ilmu kerohanian yang ia miliki, ia berjaya menawan hati-hati orang Arab terutama ketua-ketua mereka.

Sebenarnya disamping ia ditugaskan membangkitkan perasaan kebangsaan kepada orang-orang Arab agar memberontak menentang kerajaan Othmaniah, ia juga mengkaji rahsia di mana letaknya kekuatan Umat Islam itu.  Dengan pergaulannya itu ia dapat mengetahui bahawa kekuatan Umat Islam itu terletak pada Tasawwuf dan Thariqat.  Maka ia pun cuba membawa fitnah terhadap Tasawwuf dan Thariqat bahawa ianya bukan daripada Islam tetapi diambil dari sumber luar terutamanya daripada Kristian.  Ia telah mengupah ulama Islam menulis untuk memburuk-burukkan lagi Tasawwuf dan Thariqat.  Ia telah berjaya dalam kedua-dua misi ini.

Ia berjaya menghasut Sultan Syarif untuk memberontak dan menentang Kerajaan Othmaniah dengan mengapi-apikan semangat kebangsaan pada orang-orang Arab.  Setelah Sultan Syarif berjaya membebaskan kerajaannya dari pemerintahan kerajaan Othmaniah dengan bantuan tentera British, Lawrence of Arabia akhirnya berpihak kepada Ibnu Saud dalam melantiknya sebagai Sultan bagi dua Tanah Suci menggantikan kesultanan Sultan Syarif. Sultan Syarif dan keluarganya melarikan diri. Lawrence of Arabia memilih Ibnu Saud daripada  Sultan Syarif kerana hasrat dan  cita-citanya akan tercapai melalui Ibnu Saud yang berfahaman Wahhabi yang anti Tasawwuf dan Thariqat.  Maka terbentuklah satu dinasti baru di bawah pemerintahan Sultan Ibnu Saud yang diberi nama kesultanan Arab Saudi.  Melalui kerajaan Arab Saudi fahaman Wahhabi ini perlahan-lahan disebar dan ditanamkan kepada orang-orang yang menunaikan haji atau umrah dan juga kepada para pelajar yang datang dari beberapa buah negara Islam.  Proses yang sama berjalan juga di Mesir.

Akhirnya penentang terhadap fahaman Wahhabi ini makin berkurangan bahkan tidak kurang bilangannya para ulama sekarang ini yang telah menganut fahaman Wahhabi terutama yang telah belajar di Arab Saudi dan Mesir.

Sebagaimana Ibnu Taimiah, Muhammad Abdul Wahab, Jalaluddin Al-Afghani, Muhammad Abduh dan Rasyid Rida ini, hati-hati mereka telah jauh dari Cahaya Makrifatullah.  Mereka sebenarnya tidak kenal Allah dan RasulNya dengan kenalan yang semestinya.

Konsep Tauhid yang diajari oleh Muhammad Abdul Wahab iaitu Tauhid Rububiyyah dan Tauhid Uluhiyyah serta konsepnya tentang bidaah menjadikan kaum Wahhabi ini menjadi ganas dalam melaksanakan dakwah mereka.

Bertawassul kepada orang mati seperti berkata seseorang "Ya Allah dengan berkat NabiMu ini atau dengan berkat Syeikh Abdul Qadir Jailani ampunkan dosaku atau tunaikanlah hajatku ini”, mengikut kaum ini adalah syirik kerana mengadakan perantaraan di antara Tuhan dengan hambaNya. Perbuatan ini bagi mereka adalah sama dengan perbuatan yang musyrik yang menyembah berhala sebagai perantaraan di antara mereka dengan Tuhan.

Dengan ini mereka telah menghina Nabi SAW, Para Sahabat RA dan Para Wali Allah RA kerana menyamakan mereka ini dengan berhala. Bahkan mereka menuduh Syeikh Abdul Qadir RA dan Syeikh Ibnu Arabi RA sebagai berhala yang paling besar.

Cuba bayangkan betapa dahsyatnya mereka ini menyamakan orang-orang mulia di sisi Allah SWT sama dengan patung berhala rekaan manusia. Begitu juga kalau seseorang berkata "Ya Rasulullah, Ya Ibnu Abbas, Ya Syeikh Abdul Qadir Jailani pintalah kepada Allah agar dosaku diampun Tuhan, atau agar hajat saya Allah tunaikan.” Inipun kata mereka adalah perbuatan musyrik.

Bagi mereka seseorang itu hanya dibolehkan berdoa begini: "Ya Allah mudah-mudahan di Hari Qiamat nanti Engkau mengizinkan Rasulullah SAW untuk meminta syafaat bagi saya.”

Dalam iktikad Ahlis-Sunnah Wal-Jamaah dibolehkan bertawassul dengan orang yang hidup atau mati.  Cukuplah bagi kami menyatakan bahawa Nabi Adam AS bertawassul dengan Nabi Muhammad SAW agar dosanya diampunkan oleh Allah SWT sedangkan ketika itu Nabi SAW belum lagi wujud (hidup) apa lagi mati.

Dalam risalah mereka mengenai haji yang diedarkan kepada jemaah haji pada tiap musim haji, mereka mempersoalkan ziarah ke Makam Nabi SAW.  Mereka mengatakan bahawa bersalawat ke atas Nabi SAW boleh dilakukan di mana-mana tidak semestinya di hadapan kubur Nabi SAW.  Kata mereka apa faedahnya menziarahi Makam Nabi SAW di Madinah kerana yang kita ziarahi itu ialah kubur, bukan Nabi SAW.

Nabi SAW sudah wafat dan seperti manusia biasa dia mati dan dikubur. Dan seperti manusia biasa dia tidak hidup dalam kubur dan tidak juga dapat mendengar sebagaimana mereka yakin bahawa orang-orang yang mati itu tidak dapat mendengar percakapan orang yang hidup.

Bagi mereka juga bahawa setelah Nabi SAW wafat hilanglah berkatnya. Jadilah Nabi SAW tiada perbezaannya dengan orang-orang biasa dalam kubur. Jadi bagaimana pula kita minta syafaat daripada manusia seperti itu. Yang peliknya kaum Wahhabi melarang para jemaah haji meninggikan suara di samping makam Nabi SAW kerana kata mereka ini dilarang oleh Allah SWT.  Sebagaimana firmanNya dalam Surah Hujuraat ayat 2:


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لاَ تَرْفَعُوۤاْ أَصْوَاتَكُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِيِّ وَلاَ تَجْهَرُوا لَهُ بِالْقَوْلِ كَجَهْرِ بَعْضِكُمْ لِبَعْضٍ أَن تَحْبَطَ أَعْمَالُكُمْ وَأَنتُمْ لاَ تَشْعُرُونَ  

Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu meninggikan suaramu lebih dari suara Nabi, dan janganlah kamu berkata kepadanya dengan suara keras sebagaimana kerasnya (suara) sebahagian kamu terhadap sebahagian yang lain, supaya tidak hapus (pahala) amalanmu sedang kamu tidak menyedari.”


Sebagaimana telah dinyatakan bahawa kaum Wahhabi ini menganggap bahawa Nabi SAW setelah wafat tidak lagi mempunyai berkat dan kemuliaan dan seperti orang biasa Nabi SAW juga tidak dapat mendengar percakapan orang hidup.

Kalau kenyatan mereka ini benar maka tidak ada faedahnya melarang para jemaah haji meninggikan suara ketika berada di sekitar makam Nabi SAW.

Larangan yang terkandung di dalam ayat yang disebut di atas hanya berlaku ketika Nabi SAW masih hidup. Apabila kaum Wahhabi ini melarang para jemaah haji meninggikan suara di sekitar makam Nabi SAW ini bererti mereka menganggap larangan itu juga berlaku setelah wafatnya Nabi SAW.  Tanpa  menyedari, mereka telah mengakui bahawa berkat dan kemuliaan Nabi SAW berterusan hingga ke alam barzakh dan Nabi SAW dapat mendengar percakapan orang yang hidup.

Di lain hal pula sebagaimana telah dinyatakan mereka melarang para jemaah haji memohon kepada Nabi SAW agar Baginda SAW berdoa kepada Allah agar dosa mereka diampuni.  Kata mereka perbuatan ini adalah syirik, walhal Allah SWT telah berfirman dalam Surah An-Nisa ayat 64:
  
وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذ ظَّلَمُواْ أَنفُسَهُمْ جَآؤُوكَ فَاسْتَغْفَرُواْ اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُواْ اللّهَ تَوَّابًا رَّحِيمًا

“Sesungguhnya jikalau mereka ketika menganiayai dirinya datang kepadamu lalu memohon ampun kepada Allah, dan Rasul pun memohonkan ampun untuk mereka tentulah mereka mendapati Allah Maha Menerima taubat lagi Maha Penyayang.”


Dengan melarang para jemaah haji memohon kepada Rasulullah SAW agar Baginda SAW memohon ampun kepada Allah SWT bagi pihak mereka, maka kaum Wahhabi telah menggangap bahawa hal yang tersebut hanya berlaku ketika Nabi SAW masih hidup lagi dan ketika Baginda SAW telah wafat hal demikian tidak boleh lagi berlaku.

Inilah peliknya golongan Wahhabi ini. Mereka menggunakan ayat ke 2 dalam Surah Hujuraat sebagai dalil untuk melarang para jemaah haji meninggikan suara di sekitar makam Nabi SAW, walaupun Baginda telah wafat.  Di masa yang sama pula mereka tidak menggunakan ayat ke 64 dalam Surah An-Nisa sebagai dalil untuk membolehkan para jemaah haji memohon kepada Nabi SAW untuk berdoa memohon ampun kepada    Allah SWT bagi pihak mereka kerana Nabi SAW telah wafat. Jelaslah bahawa pendapat kaum Wahhabi ini bertentangan di antara satu sama lain.  Inilah yang sebenarnya apa yang berlaku ke atas semua fatwa kaum Wahhabi.

Begitu juga dalam risalah mereka itu mereka menyuruh Umat Islam yang menziarahi Makam Saidina Abu Bakar RA dan Saidina Umar RA berdoa memohon ampun dan rahmat Ilahi bagi keduanya.  Sekali-kali mereka tidak membolehkan kita berdoa kepada Allah SWT agar kita diberi keampunan dan rahmatNya berkat Saidina Abu Bakar dan Saidina Umar. Doa seperti ini syirik kata mereka.     

Mereka melarang Umat Islam mentakzimkan makhluk Allah SWT yang Allah SWT telah muliakan seperti Baitullah dan Hajar Aswad kerana kononnya perbuatan ini adalah perbuatan syirik. 

Kaum Wahhabi menganggap Hajar Al-Aswad sebagai batu biasa yang tidak mempunyai apa-apa berkat atau rahsia. Mereka membawa dalil bahawa Sayidina Umar RA pernah berkata bahawa beliau tidak akan mengucup Hajar Al-Aswad kalau ia tidak melihat Nabi SAW mengucupnya kerana ianya batu sahaja.  Mereka hanya memetik perkataan Saidina Umar RA dan meninggalkan perkataan Saidina Ali RA dalam peristiwa ini.  Peristiwa ini diceritakan dengan lengkap dalam kitab Sira's-Salikin seperti berikut:

"Dan adalah Saidina Umar RA mencium akan dia (Hajar Aswad) kemudian ia berkata: "Bahawasanya aku ketahui engkau itu tidak memberi manafaat dan tiada memberi mudharat dan jika tiada aku lihat akan Rasulullah SAW mencium akan dikau nescaya tiada aku mencium akan dikau."  Kemudian maka ia menangis hingga didengar oleh orang akan suaranya. Kemudian ia berpaling ke belakang maka melihat ia akan Saidina Ali RA. Maka berkata ia bagi Saidina Ali RA: "Hai Abul Hassan di sinilah tempat menumpahkan airmata dan tempat doa yang mustajab." Maka berkata Saidina Ali RA:  "Hai Amirul-Mukminin tetapi adalah Hajar Aswad itu memberi mudharat dan memberi manafaat.” Maka kata Saidina Umar RA: "Betapa yang demikian itu." Maka kata Saidina Ali RA: "Bahawasanya Allah Taala tatkala mengambil janji atas zuriat yakni anak cucu Nabi Adam AS tatkala di dalam alam arwah maka menyuratkan Allah Taala atas mereka itu akan suratan. Kemudian maka ditaruh di dalam Hajar Aswad itu. Maka iaitu naik saksi bagi segala orang yang mukmin yang menyempurnakan janjinya itu dan naik saksi atas orang yang kafir dengan mungkarnya itu." Dan kata setengah ulama inilah makna perkataan manusia pada ketika mencium Hajar Aswad:

اَللّهُمَّ اِيْمَانًا بِكَ وَتَصْدِيْقًا بِكِتَابِكَ وَوَفَاءً بِعَهْدِكَ .

"Hai Tuhanku aku percaya akan diKau dan aku membenarkan akan suratanMu dan aku menyempurnakan akan janji.”


Tersebut dalam hadis Nabi SAW bahawasanya Hajar Aswad itu iaitu satu permata yang elok daripada permata syurga dan bahawasanya dibangkitkan akan dia pada Hari Kiamat baginya dua mata dan lidahnya yang bertutur padahal naik saksi bagi orang yang mencium akan dia dengan percaya dengan dia.

Maka jelaslah bahawa Hajar Aswad itu bukan batu biasa tetapi ia mempunyai kemuliaan.  Di dalamnya dimetrikan perjanjian di antara kita manusia dan Allah SWT. Kerana sangat pentingnya mengucup Hajar Aswad kalau tidak dapat mengucupnya setiap kali pusingan sunat diganti dengan isyarat sebagaimana kalau tertinggal sunat ab'ad dalam sembahyang hendaklah diganti dengan sujud sahwi.  Mengatakan bahawa Hajar Aswad adalah batu biasa samalah dengan menghinanya.

Batu Baitullah walaupun ianya batu tetapi bukan batu biasa kerana ia telah membentuk fizikal Baitullah.  Baitullah mempunyai identiti tersendiri. Bukan ia batu.  Fizikal Baitullah mungkin dibina daripada batu seperti mana kita saksikan atau juga boleh daripada kayu atau benda-benda yang lain.  Apa juga digunakan untuk membina fizikal Baitullah akan juga turut dapat kemuliaan.

Masjid adalah tempat mulia. Maka hendaklah kita memuliakannya dengan mengerjakan dua rakaat tahayyatul masjid ketika kita memasukinya sebelum duduk.  Begitu juga Baitullah kerana ianya dimuliakan Tuhan hendaklah juga kita memuliakannya dengan bertawaf mengelilinginya sebanyak tujuh kali pusingan. Sabda Nabi SAW bahawasanya Allah SWT menurunkan atas Baitullah pada tiap-tiap hari 120 rahmat iaitu 60 bagi orang tawaf, 40 bagi orang sembahyang (menghadapnya) dan 20 bagi orang yang memandangnya.   Lihatlah betapa mulianya Baitullah itu sehingga melihatnya sahaja dikira sebagai ibadah.

Kemudian perhatikan maksud doa yang dibaca ketika berhadapan dengan Baitullah, "Allah yang Maha Besar" dibaca tiga kali. “Tiada tuhan yang disembah dengan sebenarnya melainkan Allah yang Maha Esa dan tiada sekutu baginya, Tuhan yang berkuasa ke atas tiap-tiap sesuatu. Aku memohon berlindung dengan Tuhan rumah ini (Baitullah) daripada kekufuran, kemiskinan, azab kubur dan sempit fikiran. Rahmat Allah dan sejahteraNya mencucuri ke atas Saidina Muhammad SAW, keluarganya dan Sahabat-sahabatnya. Ya Allah! Tambahkanlah Baitullah ini dengan kemuliaan, kebesaran, ketinggian, kehebatan dan keagungan, kebaikan dan tambahkanlah wahai Tuhan bagi siapa sahaja yang memuliakan dan mengagungkannya (Baitullah) daripada kalangan yang mengerjakan haji dan umrah, kemuliaan, kebesaran, keagungan, kehebatan, ketinggian dan kebajikan.”

Maka jelas sekali orang-orang yang mengerjakan haji dan umrah disuruh mendoakan Baitullah dengan kemuliaan dan keagungan dan mendoakan juga orang-orang yang memuliakan dan mengagungkan Baitullah agar mereka juga diberi kemuliaan, keagungan dan kebaikan kerana memuliakan dan mengagungkan Baitullah itu.

Doa ini bagi orang-orang yang memuliakan dan mengagungkan Baitullah.  Bagaimana pula orang-orang yang tidak memuliakan dan mengagungkan Baitullah dan hanya menganggapnya sebagai batu biasa dan menghukum haram menyentuhnya? Tentulah sekali orang-orang semacam ini akan mendapat kehinaan.

Lihatlah betapa cintanya Rasulullah SAW terhadap Baitullah sehingga Baginda keberatan meninggalkannya ketika Baginda meninggalkan Kota Suci Mekah berhijrah ke Madinatul-Munawwarah.

Firman Allah SWT dalam surah Al-Haj ayat 32:

ذَلِكَ وَمَن يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَى الْقُلُوبِ -32,

“Demikianlah (perintah Allah). Dan barangsiapa mengagungkan syiar-syiar Allah, maka sesungguhnya itu timbul dari ketakwaan hati.”


Syiar-syiar Allah ialah tanda-tanda kebesaran Allah seperti tempat-tempat yang dimuliakan Allah SWT terutama tempat-tempat amalan melakukan amalan ibadat haji dan umrah seperti Baitullah, Hajar Aswad, Safa, Marwah, Arafah, Mina dan lain-lain tempat lagi. Meremehkan tempat-tempat seperti ini menunjukkan tiada ketakwaan dalam hati.

Yang lebih dashyat lagi mereka juga melarang kita mentakzimkan Nabi SAW, Ahli Bait RA, Para Sahabat RA, juga Para Wali Allah RA dan guru-guru agama istimewa guru-guru mursyid.  Bagi mereka sanjungan dan puji-pujian hanyalah kepada Allah SWT semata-mata.

Sebab itulah mereka melarang keras Umat Islam membaca "Berzanji" kerana bagi mereka ia mengandungi puji-pujian terhadap Nabi SAW yang berlebih-lebihan.

Atas alasan yang sama kaum Wahhabi telah meruntuhkan tempat lahirnya Nabi SAW di Suq-Al-Lail dan menjadikannya padang untuk mengembala kambing tetapi akhirnya menjadikannya perpustakaan untuk tempat menyebarkan dakwah mereka.

Begitu juga rumah Siti Khadijah RA tempat lahirnya Siti Fatimah RA dijadikan tandas.  Yang peliknya mereka menjaga dan memelihara istana Raja Abdul Aziz serta barang-barang kepunyaannya di kota Suci Makkah.

Tidak boleh menghormati mashaf Al-Quran kerana ianya seperti kitab-kitab lain yang dibuat dari kertas sahaja. Tiada berkat padanya.  Sebab itulah kita lihat terutama di musim haji Al-Quran itu diletak di atas lantai masjid tanpa alas dan kadang-kadang dilangkah oleh orang-orang haji.

Mereka juga melarang ketaksuban kepada sebarang makhluk termasuklah Nabi SAW, Para Sahabat RA, Para Wali Allah RA, orang-orang soleh dan guru-guru Mursyid dan akhirnya tidak boleh taksub dalam beragama.

Inilah sebahagian daripada fatwa-fatwa kaum ini yang secara langsung atau tidak langsung sengaja atau tidak sengaja telah menghina Allah SWT dan RasulNya SAW, menghina para Sahabat RA para Ulama Salafus Soleh dan para Wali Allah RA dan guru-guru terutama guru Mursyid.

Kaum Wahhabi ini mendakwa bahawa mazhab inilah yang menyebabkan Umat Islam jauh menyimpang dari ajaran Islam yang sebenarnya kerana mereka tidak lagi berpegang dengan Al-Quran dan As-Sunnah tetapi hanya bertaklid buta sahaja kepada mazhab.

Mereka juga mengatakan bahawa mazhab-mazhab inilah yang menyebabkan perpecahan dikalangan Umat Islam kerana sikap mereka yang sangat fanatik terhadap mazhab tertentu.

Bagi mereka Tasawwuf ini bukan daripada ajaran Islam tetapi diambil daripada konsep Yunani, Yahudi, Kristian, Buddist dan Hindu. Ilmu dan ajaran Tasawwuf dan Thariqat kononnya adalah penuh dengan bidaah dan khurafat dan iktikad ulama Sufi adalah sesat dan menyesatkan. Mereka menyamakan para guru Mursyid atau para Wali Allah RA itu dengan patung berhala kerana dalam bertawassul mereka itu disamakan dengan patung berhala sebagai perantaraan di antara Tuhan dan hambaNya, sebagaimana kafir musyrik menyembah berhala sebagai perantaraan di antara Tuhan dengan mereka.

Pendek kata fahaman Wahhabi ini telah menyulit dan menyusahkan ajaran Islam kerana mereka mendakwa fahaman mereka sahaja yang benar.  Tiada pilihan lain lagi bagi mereka yang inginkan ajaran Islam yang sebenarnya melainkan mengikut fahaman mereka.

Akhirnya Umat Islam sampai ke hari ini telah kehilangan didikan kerohanian akibat menjauhkan diri dari guru-guru yang Mursyid. Sekarang di mana-mana universiti Islam ia hanya mengajar ilmu pengetahuan sahaja tanpa didikan kerohanian. Hasilnya lahirlah ulama-ulama yang alim di mulut sahaja sedangkan hati-hati mereka jauh daripada petunjuk Illahi.

Nabi SAW pernah bersabda yang bermaksud siapa yang bertambah ilmunya tetapi tidak bertambah hidayahnya maka bukan ia bertambah dekat kepada Allah SWT tetapi makin jauh.


Konsep mereka tentang tauhid, syirik dan bidaah itu menyebabkan Umat Islam turut menghina Allah SWT dan RasulNya SAW, Para Sahabat RA, Para-Para Wali Allah RA, orang-orang soleh, guru-guru terutama guru-guru Mursyid, dan juga tempat-tempat yang Allah SWT muliakan seperti Baitullah dan Hajar Aswad.

Dari Kitab Agama Allah Rahmat & Peneyelamat Bagi Seluruh Alam tulisan Yang Mulia Tuan Guru Haji Abdul Rahim Al Hassaniyyah.