Apakah kesan
fahaman Wahhabi pada dunia Islam hari ini?
Dua Tanah Suci,
Makkah dan Madinah telah diselubungi oleh kegelapan sejak dinasti Saud mulai
memerintah dua Tanah Suci itu. Kenapa
demikian? Dinasti Saud yang diasaskan atas fahaman Wahhabi itulah yang membawa
kegelapan kepada dua Tanah Suci itu.
Sebagaimana telah
diterangkan bahawa fahaman Wahhabi ini telah menjadikan Umat Islam kasar dan
agresif, dari suka beramal kepada suka berdebat dan menyalahkan orang lain,
berani menuduh sesat Umat Islam yang bermazhab dan berTasawwuf, berani menuduh
bahawa mazhab-mazhab terutama yang diasaskan oleh 4 Imam Mujtahid,
memecah-belahkan Umat Islam dan yang kononnya menjadikan fikiran Umat Islam jumud, kolot, sempit serta tidak
dinamik serta jauh dari ajaran Islam yang sebenarnya kerana bertaklid buta
kepada mazhab itu.
Kenapakah
semuanya ini berlaku? Ini kerana fahaman Wahhabi ini menjadikan hati-hati Umat
Islam kasar, keras, buta, jauh dari cahaya makrifatullah dan jauh daripada
kasih sayang Allah dan RasulNya SAW.
Konsep anti
mazhab mereka itu menyebabkan umat Islam bebas berfikir dan berani
mempersoalkan ajaran Islam terutama hukum Syara' yang telah disusun oleh empat
Imam Mujtahid itu dan dengan demikian mempermudah-mudahkan ajaran Islam mengikut tafsiran mereka.
Lahirlah
berbagai-bagai pendapat tentang ajaran Islam sehingga membawa kepada
pertelingkahan dan perpecahan serta kekeliruan.
Dari kefahaman
Wahhabi ini lahirlah umat Islam yang mendakwa bahawa ada di antara ulama Islam
terdahulu hanya menekankan ilmu keagamaan semata-mata tanpa menghiraukan ilmu
keduniaan yang berupa ilmu fardhu kifayah serta mentafsirkan ajaran Islam untuk
kepentingan diri mereka sendiri. Ini kata
mereka menyebabkan bangsa-bangsa lain dapat menguasai Umat Islam di semua
lapangan hidup.
Kata mereka kalau
mahu Islam dimuliakan oleh umat-umat yang lain maka hendaklah Umat Islam itu
sendiri memiliki ilmu pengetahuan serta teknologi yang dimiliki oleh
bangsa-bangsa lain supaya dapat bersaing dalam kemajuan dunia. Kalau tidak Umat
Islam akan mundur dan ketinggalan zaman lalu menjadi hina serta ditindas dan
dizalimi oleh bangsa-bangsa lain. Justeru itu mereka cuba menafsirkan semula
ajaran Islam supaya sesuai dengan keinginan mereka dan mencadangkan agar
Al-Quran itu diberi tafsiran baru agar
Islam itu sesuai dengan zaman.
Maka penafsiran semula perlu dibuat kerana ulama-ulama dahulu telah
menutup pintu ijtihad yang menjadikan ajaran Islam itu sempit, tidak sesuai
pada setiap zaman. Oleh itu mereka
melakukan penilaian baru terhadap Agama Islam dengan menitikberatkan kemajuan
duniawi dengan cara penguasaan ilmu fardu kifayah dalam segala bidang ilmu dan
kemajuan agar setanding dengan umat-umat lain.
Umat manusia
sebenarnya tidak memiliki apa-apa ilmu pengetahuan. Ilmu pengetahuan samada yang terdapat dalam Al-Quran atau di luar
Al-Quran, semuanya adalah milik Allah SWT.
Allah SWT telah menyimpan maklumat-maklumat dalam Al-Quran. Bagi orang-orang yang diberi kurniaan oleh
Allah SWT untuk membaca dan memahami Al-Quran akan dapat mengumpul
maklumat-maklumat yang terkandung dalam Al-Quran dan menjadikannya
berbagai-bagai cabang ilmu seperti ilmu sains, ilmu falak, ilmu kedoktoran,
ilmu iktisad, ilmu siasah, ilmu pelayaran dan ilmu pendidikan.
Begitu juga Allah
SWT telah menyimpan maklumat-maklumat di seluruh alam seperti di langit, di
laut, di bumi, pada tumbuh-tumbuhan dan haiwan. Orang-orang yang telah Allah
SWT kurniakan kefahaman untuk membaca maklumat-maklumat yang terkandung dalam
alam-alam tersebut akan dapat mengumpulkannya dan menjadikannya berbagai-bagai
cabang ilmu seperti ilmu-ilmu tersebut di atas. Maklumat-maklumat samada yang
terdapat dalam Al-Quran atau di seluruh alam sebenarnya adalah berkait rapat
serta saling jelas- memperjelasi di antara satu sama lain untuk membentuk
ilmu-ilmu berupa fardu kifayah. Maka jelaslah segala bentuk ilmu pengetahuan
adalah datangnya daripada Allah SWT bukan dari manusia. Sebagaimana firman Allah SWT dalam Surah Al Isra’ ayat 85:
وَمَا أُوتِيتُم مِّن
الْعِلْمِ إِلاَّ قَلِيلاً
“Dan tidaklah kamu diberi ilmu pengetahuan
melainkan sedikit.”
Berdasarkan dari ayat di
atas, bahawa segala bentuk ilmu samada berupa fardu ain atau fardu kifayah
adalah pemberian dari Allah SWT. Umat
manusia hanya mengumpul maklumat-maklumat yang ada dalam Al-Quran atau di luar
Al-Quran dan menjadikannya berbagai-bagai jenis ilmu. Tidak ada yang dikatakan itu ilmu Islam atau
itu bukan ilmu Islam. Semuanya itu ilmu
Allah SWT.
Kefahaman untuk membaca
maklumat-maklumat yang ada di seluruh alam ini sebenarnya diberikan kepada
orang-orang bukan Islam supaya mereka dapat menjadikannya berbagai-bagai cabang
ilmu berupa fardu kifayah. Dengan ini
mereka akan dapat memakmurkan dunia ini kerana dunia ini adalah syurga bagi
mereka. Umat Islam diberi kesenangan untuk menggunakan serta memakai
kemudahan-kemudahan hasil daripada penemuan-penemuan mereka itu. Mereka adalah tukang manakala umat Islam
adalah pengguna. Inilah di antara keistimewaan yang Allah SWT kurniakan kepada
umat Islam.
Agama Islam hanya
memberi panduan bagaimana ilmu itu digunakan pada tempatnya supaya tidak
disalahgunakan.
Hari ini juga ada
diantara Para Ulama Ahlis-Sunnah Wal-Jamaah yang telah dipengaruhi dan
terikut-ikut dengan fahaman Wahhabi yang anti Tasawwuf dan Thariqat. Mereka turut menyatakan bahawa Tasawwuf dan
Thariqat adalah merbahaya kepada Umat Islam.
Umat Islam harus menjauhkan diri mereka daripada Tasawwuf dan
Thariqat. Ajaran, amalan serta iktikad
ulama Tasawwuf dan Thariqat bagi mereka adalah sesat dan menyesatkan, penuh
dengan bidaah dan khurafat. Sebab itulah
mereka berpendapat bahawa gerakan Thariqat ini wajib disekat dan dibendung.
Sikap mereka terhadap
Tasawwuf dan Thariqat ini menyebabkan Umat Islam takut kepada Tasawwuf dan
Thariqat. Apabila Umat Islam tidak
bergaul dan mendekatkan diri dengan guru-guru kerohanian, mereka tidak akan
mendapat didikan kerohanian. Apabila hati-hati manusia tidak mendapat didikan
kerohanian maka ia akan mati, lalu menjadi keras, maka nafsulah yang akan
menguasai dirinya. Bagi dia sesuatu itu
hendaklah dinilai mengikut akal fikiran dan melalui kaca mata dunia.
Kerana itu tidak hairanlah kalau hari ini akhlak serta
moral Umat Islam telah menuju ke jurang kehancuran. Manusia tanpa didikan
kerohanian akan dikuasai oleh hawa nafsunya.
Apabila nafsu telah menguasai diri manusia itu maka
rosaklah masyarakat manusia.
Kita lihat hari
ini Umat Islam berlumba-lumba mencari harta kekayaan serta berebut untuk
memiliki pangkat dan kedudukkan.
Terjadilah persaingan di kalangan Umat Islam sehingga menyebabkan
berlakunya fitnah, penindasan serta jatuh menjatuhkan di antara mereka yang
menyebabkan perpecahan dan permusuhan sesama mereka.
Lebih-lebih lagi
ada di kalangan para pemimpin dan ulama
Islam hari ini menggalakkan Umat Islam supaya merebut segala peluang
yang ada supaya dapat meninggikan taraf hidup mereka agar dapat bersaing dengan
bangsa-bangsa lain.
Oleh sebab
ketiadaan sistem didikan kerohanian di institusi-institusi pengajian tinggi
maka lahirlah daripada institusi-institusi ini ulama serta intelek Islam yang
alim pada lidah tetapi hati kosong daripada makrifatullah yang sebenarnya. Maka
apabila mereka keluar kepada masyarakat mereka hanya boleh memberi ilmu
pengetahuan kepada mereka tetapi tidak boleh membimbing jiwa mereka ke arah
akhlak yang mulia.
Pendek kata
mereka tidak boleh menjadi contoh yang baik kepada masyarakat. Maka jadilah sekarang ini makin ramai ulama
dan intelek Islam makin rosaklah pula akhlak dan moral masyarakat Umat Islam.
Kesan daripada
fahaman Wahhabi ini juga ada di kalangan pemimpin Islam dan ulama Islam yang
memperkecil-kecilkan Sunnah Nabi SAW.
Kalau ditanya kepada mereka kenapa mereka tidak pakai pakaian putih,
tidak berserban dan tidak menyimpan janggut, mereka akan menjawab bahawa itu
sunnat sahaja, kalau dibuat dapat pahala ditinggalkan tidak dapat dosa. Kata mereka ada lagi yang lebih penting dari
itu yang hendak dilakukan. Kata mereka,
kita sibuk mempersoalkan perkara remeh temeh dan membesar-besarkannya sehingga
menyebabkan Umat Islam ketinggalan zaman, bangsa-bangsa lain sudah ke bulan
tetapi kita Umat Islam asyik memperkatakan tentang pakaian dan janggut, masih
lagi membahaskan bab air. Itulah kata
mereka.
Semua Sunnah Nabi
SAW adalah penting bagi kita Umat Islam amalkan, tidak ada yang remeh temeh
atau kurang penting. Membeza-beza serta
meringan-ringankan Sunnah Nabi SAW adalah memperkecil-kecilkan Sunnah itu serta
tidak menghormatinya. Sudahlah kita
tidak mengamalkannya kita pula memandangnya rendah dan kurang penting.
Lebih teruk lagi
hari ini ada di antara para pemimpin dan Ulama Islam itu yang menganggap
pakaian putih dan serban itu tidak lagi sesuai dengan masyarakat moden, ia
hanya sesuai di padang pasir sahaja.
Sebab itulah hari ini para pemimpin dan Ulama Islam memakai pakaian
barat iaitu kot dan tali leher walaupun di negara yang beriklim panas agar
tidak dikatakan kolot atau ketinggalan zaman.
Kita lebih berbangga memakai pakaian Barat daripada pakaian yang
dianjurkan oleh Nabi SAW. Sabda Nabi SAW:
مَنْ
تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ فَهُوَ مِنْهُمْ
“Barangsiapa menyerupai satu kaum, maka ia
dari mereka (kaum itu).”
(H.R Abu Daud, Ahmad)
Mereka bukan sahaja
memandang rendah orang-orang yang berpakaian putih dan berserban tetapi
menganggap mereka sebagai pengganas, ekstrem, berfikiran jumud dan kolot serta merbahaya.
Yang lebih
dahsyat lagi bahawa fahaman Wahhabi ini menjadikan Umat Islam berani
menjatuhkan taraf Rasulullah SAW, Para Sahabat RA serta Wali Allah RA dengan
menyatakan mereka semua ini adalah manusia biasa. Kata mereka manusia tidak mempunyai apa-apa
berkat kerana berkat itu kepunyaan Allah
SWT. Rasulullah SAW setelah wafat tidak
mempunyai apa-apa berkat. Para Sahabat
RA dan Wali Allah RA tidak mempunyai apa-apa berkat . Sebab itu tidak boleh bertawassul dengan
orang mati walaupun Nabi SAW sendiri apa lagi minta doa kepada mereka kerana
perbuatan demikian adalah syirik dan mereka yang digunakan bertawassul itu
adalah sama dengan patung berhala yang kafir musyrik sembah sebagai perantaraan
di antara mereka dengan Tuhan.
Mereka berkata
Rasulullah SAW juga buat kesalahan sebagaimana orang lain kerana ia juga
manusia biasa seperti kita.
Semua tuduhan ini
menjatuhkan taraf Nabi SAW, Para Sahabat dan Wali Allah bahkan menghina mereka.
Justeru itu menghina Allah SWT yang telah memuliakan mereka itu.
Kesan daripada
fahaman Wahhabi ini juga, telah wujud sekumpulan Umat Islam sekarang ini yang
bukan sahaja meragui ulama Fekah tetapi juga ulama Hadis. Mereka mengatakan
bahawa hadis-hadis yang diriwayatkan oleh ulama Hadis seperti Bukhari, Muslim,
Tarmizi, Abu Daud, Ibnu Majah, Baihaqi dan lain-lain lagi tidak boleh
dipastikan kesahihannya, mungkin benar atau mungkin hanya rekaan mereka
sendiri. Oleh kerana adanya keraguan maka jalan selamat ialah hanyalah
bergantung kepada Al-Quran semata-mata yang tiada keraguan padanya. Justeru itu kata mereka, mereka menolak hadis
bukan kerana mereka anti-hadis tetapi oleh kerana hadis-hadis yang telah
diriwayatkan itu tidak pasti samada benar-benar berasal daripada Nabi SAW atau
ianya hanya rekaan ulama sahaja.
Kerana bahayanya
fahaman Wahhabi ini, maka Yang Mulia Tuan Guru RA telah mengutus sebuah risalah
pada tahun 1993 ke seluruh dunia terutama kepada Imam Besar Masjidil Haram dan
Masjid Nabawiyyah mendedahkan ajaran sesat kaum Wahhabi.
Kesimpulan
Kesan yang paling
buruk yang menimpa ke atas umat Islam hari ini akibat daripada fahaman Wahhabi
ini, ialah terjadinya ramai ulama yang hanya alim pada lidah sahaja sedang hati
mereka jauh daripada Petunjuk Ilahi.
Untuk memahami
memahami kenapa keadaan ini berlaku maka terlebih dahulu hendaklah kita
mengetahui ciri-ciri ulama yang benar iaitu ulama pewaris Nabi SAW.
Dari kitab Agama ALLAH Rahmat dan Penyelamat Bagi Seluruh Alam ditulis oleh Yang Mulia Tuan Guru Haji Abdul Rahim Al-Hassaniyyah